Formációk
Az Epic-ben az egyes egységek más egységgel közösen, formációkban harcolnak. A formációk együtt cselekvő egységek összessége, akik tevékenysége mindig azonos. Együtt mozognak, együtt tüzelnek ugyan arra a célpontra stb.
A formációk összetétele minden esetben kiderül a sereglistából. Itt van meghatározva a formáció összetétele és pontértéke, a bővítés lehetőségei és azok költsége.
Játék közben a formációk nem bonthatók szét és olvaszthatók össze tetszőlegesen.
Koherencia
A formációk együttműködéséhez szükséges, hogy azok koherenciában legyenek. Ez azt jelenti, hogy az egységek közt a távolság nem lehet nagyobb, mint 5cm. Ha a koherencia megtörik, a formáció a következő mozgását köteles úgy irányítani, hogy a koherencia létrejöjjön. Ha ez nem történik meg, a koherencián kívüli egységet el kell távolítani (elkóborolt a csatamezőn).
Ha kör végi rally-n a formáció koherenciája meg van szakadva, úgy a rallyra -1 büntetés jár.
Stratégiai érték és kezdeményezés
Minden seregnek van két jellemző értéke, a stratégiai érték (strategy rating) és a kezdeményezés (initiative rating).
A stratégiai érték segít meghatározni, hogy melyik sereg cselekedhet a körben elsőként. Ez egy egyszerű érték, amihez egyes szituációkban hozzá kell adni 1D6 eredményét. Minél magasabb ez a szám, annál jobb.
A kezdeményezés azt mutatja meg, hogy az egyes formációkat mennyire könnyű irányítani. Ez egy célszám (pl. 2+), ami azt jelenti, hogy alapesetben a formáció cselekvéséhez erre az értékre kell dobni D6-al. Ezt számos dolog módosíthatja.
példa: A Space Marine sereg strategy rating-je 5, initiative rating-je 1+.
Találat jelzők
A találat jelzők (blast marker, BM) a játék igen fontos momentumai. Ezek olyan „zavaró” tényezőt jelképeznek, amik megnehezítik a katonák dolgát a harcmezőn, elbizonytalanítják őket.
Találat jelzőt számos dologért lehet kapni:
o ha elrontotta a formáció a parancsvételt 1 BM
o ha rálőnek a formációra 1 BM
o minden egyes egység veszteség 1 BM
o teleport esetén 6-os eredmény D6-on 1 BM / dobás
Minden egyes találat jelző „elnyom” egy egységet a formációból, azaz nem tüzelhet. Ez az elnyomás hátulról a formáció eleje felé történik.
Ha annyi találat jelző összegyűlik, amennyi a formáció összlétszáma, a formáció megtörik.
Megtörés
Ha egy formáció valamely okból megtörik, nem cselekedhet az adott körben.
Háziszabály: Ilyenkor véletlenszerű irányban (szóráskockával meghatározva) mozog egyet a maximális mozgásértékével, majd egy másodikat tetszőleges irányba. Ez a második mozgás nem kötelezően maximális mértékű.
Ha a menekülés során beleszaladna egy ellenséges formációba, akkor attól 5cm-re megáll és a két formáció firefight összecsapást hajt végre (a megtört formáció -1 módosítóval).
Ha a menekülés során a formáció épületbe lép, vagy abban törik meg, azt nem kell, hogy elhagyja.
Ha a formáció koherenciája megtörik, a normál szabályokat kell alkalmazni.
Parancsok
Minden formáció kapott parancsok alapján cselekszik. Ezek előre maghatározott cselekvéssorok. Ahhoz, hogy kiderüljön, a formáció végrehajtja-e a kapott parancsot, egy kezdeményezést (initiative test) kell dobni. Ennek célszáma alapesetben a sereg kezdeményezése, amit a következők módosítanak:
o a formációnak van blast markere -1
o a formáció megtartja a kezdeményezést -1
A formációk az alábbi parancsokat hajthatják végre:
advance: a formáció mozog egyet és tüzel
engage: a formáció egy mozgás után közelharcba kezd (talpkontaktusba kerül az ellenféllel)
double: a formáció kettőt mozog és tüzel -1 módosítóval
marsch: a formáció hármat mozog
marshall: a formáció tüzel -1 módosítóval és újrarendeződik, vagy mozog egyet és újrarendeződik. Az újrarendeződés során 2D6 dobásból a nagyobbiknak megfelelő számú találatjelző távolítható el a f
ormációról.
overatch: a formáció nem mozog, hanem lesben áll. Ha az ellenfél cselekvése során annak egy formációja kerül, rálőhet, még annak esetleges lövése előtt. Az overwatch a formáció következő cselekvéséig, vagy az overwatch „ellövéséig” használható.
sustained fire: a formáció nem mozog, hanem tüzel +1 módosítóval.
hold: a formáció vagy mozog, vagy tüzel, vagy újrarendeződik. Ez a parancs kezdeményezés dobás nélkül, vagy elrontott kezdeményezés dobással is végrehajtható.
Kezdeményezés megtartása
A játékos cselekvését követően dönthet úgy, hogy megkísérli megtartani a kezdeményezést és még egyszer cselekedni egy másik szabad formációjával. Előre meg kell nevezni a formációt és a cselekvést, majd dobni kell egy kezdeményezést -1 módosítóval.
Nem tartható fenn a kezdeményezés egy sikertelen kezdeményezés után.
Ha az ellenfélnek már nincs szabad formációja, a kezdeményezés nem tekinthető fenntartottnak.
Utolsó kommentek